طراحی منزل مسکونی مدرن، آنچه ایرانی ها دوست دارند!

طراحی منزل مسکونی مدرن

طراحی منزل مسکونی مدرن، آنچه ایرانی ها دوست دارند!

در این مطلب قصد داریم با همراهی شما به بررسی طراحی منزل مسکونی بپردازیم. آپارتمانی که طراحی آن، مطابق سلیقه ایرانی است. در واقع بسیاری از آپارتمان هایی که در حال حاضر در ایران و توسط طراحان و معماران ایرانی طراحی میگردند و ذائقه و سلیقه مردم نیز آن را می پسندد، به این شکل است. این موضوع را بررسی بسیاری از آپارتمان هایی که در کشورمان طراحی و اجرا شده اند، دریافته ایم و نمونه ای را آماده بررسی نموده ایم.

طراحی داخلی منزل ، از طراحی های پرطرفدار به حساب می آید. بسیاری از مردم تمایل دارند که منزل خود را، با هر متراژی، دیزاین کنند. از این رو، ما در این بخش و با توجه به علاقه عمومی جامعه، تصمیم گرفتیم پروژه ای که با سلیقه ایرانی هماهنگ است را مورد بررسی قرار دهیم.

در طراحی مدرن، پلان بصورت باز طراحی می گردد. پلان باز یا فضای باز اصطلاحی است که در طراحی پلان، برای این منظور در نظر گرفته شده است. در این نوع پلان، فضای آشپزخانه و نشیمن، در کنار یکدیگر قرار می گیرند و نحوه ی قرار گیری به شکلی است که شما نمی توانید مرز دقیق برای جدا کردن این دو فضا از یکدیگر در نظر بگیرید. به عنوان مثال، یک جزیره و یا کانتر کوچک و یا حتی میزناهارخوری وظیفه جداسازی فضاها را دارد و مانند پلان های قدیمی تر، مرز دقیق وجود ندارد. یکی از دلایل این نوع طراحی پلان، این است که فضا کمی بزرگتری و باز تر به نظر به رسد. با توجه به متراژ آپارتمان ها و خانه های امروزی بویژه در شهرهای بزرگ، طراحی پلان بدین شکل کاملا موجه به نظر می رسد. بنابراین اولین نکته در طراحی منزل مسکونی به سبک مدرن را می توان طراحی پلان به شکل باز دانست.

متریال هایی نظیر آجر

یکی از اتفاقاتی که امروزه در طراحی داخلی مدرن افتاده است، استفاده از متریال هایی است که در گذشته، در فضای بیرونی ساختمان مورد استفاده بوده اند. از جمله ی این متریال ها می توان به آجر و بتن اشاره نمود. آجر بیشتر با سلیقه ایرانیان سازگار است چرا که همگی از دیرباز با این متریال اصلی ساختمان، آشناییم. امروزه آجر، به شکل های مختلف و با رنگ های متنوعی که با طرح کلی فضا همخوانی داشته باشند، بصورت دکوراتیو در فضای داخلی منزل مسکونی مورد استفاده قرار می گیرند. هم طراح و معمار و هم کارفرمایان، از آجر به عنوان یک متریال داخلی استقبال کرده اند. البته باید به این موضوع اشاره نمود که در گذشته نیز استفاده از آجر در فضای داخلی خانه ها، وجود داشته است اما امروزه این کاربرد گسترده تر و به نوعی، رسمی تر شده است. تنوع کاری که می توان با آجر بصورت دکوراتیو ارائه داد، در جذب سلیقه ی عمومی بی تاثیر نبوده است.

نکته حایز اهمیت آنکه در خانه های مسکونی مدرن، آجر معمولا بر روی یکی از دیوارها کار می شود. استفاده از آجر بدین شکل، به آن حالت دکوراتیو می دهد. به عنوان مثال، می توان به دیوار پشت تلویزیون اشاره نمود که می تواند مکان درستی برای اینکار باشد. به تصویر زیر دقت کنید.

طراحی منزل مسکونی مدرن

ترکیب سبک ها

برای اینکه بصورت اصولی تر راجع به کاربرد متریال هایی نظیر آجر و بتن در فضای داخلی خانه توضیح داده باشیم، لازم است بگوئیم که استفاده از این نوع متریال های بیرونی در فضای داخلی، مربوط به سبک طراحی داخلی صنعتی است. در این سبک استفاده از این متریال ها و دیگر متریال هایی که طبیعتی خشن دارند، یک ویژگی شاخص است. آنچه امروزه در طراحی داخلی اتفاق می افتد، ترکیب سبک هاست. به عنوان مثال ترکیب سبک های مدرن و صنعتی. نحوه ترکیب هم به این شکل است که در فضا می توان ویژگی های هر دو سبک را مشاهده نمود. بویژه آن دسته از ویژگی ها که در سبک طراحی، شاخص و نشان دهنده آن سبک هستند. ترکیب سبک های مدرن و صنعتی امروزه در طراحی داخلی امری مرسوم است و طراحان زیادی در دنیا از این تکنیک برای خلق فضاهای جدید و متفاوت بهره می برند. بویژه در طراحی فضاهایی با کاربری اداری و تجاری. در فضاهای با کاربری مسکونی یعنی خانه، منزل و ویلا، سبک صنعتی مقبولیت کمتری دارد. این به خاطر ماهیت خشن و سرد سبک صنعتی است. آن قسمت از ویژگی های سبک صنعتی که در طراحی داخلی مسکونی نیز مورد استفاده است، همین کاربرد متریال هایی نظیر آجر است که به شکل مختصر و در قالب عنصر دکوراتیو مورد بهره برداری قرار می گیرد.

طراحی منزل مسکونی مدرن

 دیگر متریال ها

از آنجایی که آجر یک متریال شاخص در طراحی داخلی مدرن است، بصورت ویژه بدان پرداختیم. سایر متریال هایی که در طراحی منزل مسکونی مدرن می توانند مورد استفاده قرار گیرند و با سلیقه ایرانیان نیز سازگاری داشته باشند را بصورت خلاصه و تیتر وار عنوان خواهیم کرد:

استفاده از کفپوش چوبی برای ایجاد یک فضای گرم و دوست داشتنی

استفاده از MDF با رنگ های متفاوت بویژه رنگ سفید برای کارهایی که مدرن – مینیمال هستند.

استفاده از متریال های مدرن نظیر شیشه رنگی در فضای بین کابینت در آشپزخانه که می توانند انعکاس نور و جذابیت زیادی به فضا اضافه کنند.

طراحی منزل مسکونی مدرن

دکوراسیون منزل مسکونی مدرن

بخاطر داشته باشید که دکوراسیون و طراحی داخلی، هر چند همواره مترادف یکدیگر قرار می گیرند اما به لحاظ علمی با هم متفاوت هستند. طراحی داخلی به طرح کلی فضا از پلان تا انتخاب متریال های اصلی مورد استفاده اطلاق می شود و دکوراسیون، مبلمان و اکسسوری های مورد استفاده در فضا را بر می گیرد. به عنوان مثال نحوه چیدمان نشیمن و پذیرایی در بخش دکوراسیون داخلی قرار می گیرد و اینکه ارتباط آشپزخانه با نشیمن به چه شکل باشد و یا ترکیب رنگی اصلی فضا چیست، در بخش طراحی داخلی.

با این مقدمه کوتاه قصد داریم کمی در مورد دکوراسیون و مبلمان منزل که هم مدرن باشد و هم با سلیقه ایرانی همخوانی داشته باشد صحبت کنیم. قسمت عمده ی این مبحث را مبلمان فضا تشکیل می دهد و سعی می کنیم نکاتی را بصورت تیتروار در اختیار شما قرار دهیم تا درک بهتری از موضوع داشته باشید.

استفاده از مبلمان راحتی

اگر قصد دارید منزل مسکونی مدرن به نظر برسد، به طور حتم باید به سراغ مبلمان راحتی بروید و از مبلمان استیل و کلاسیک دوری نمایید. نکته ای که در خانه های ایرانی بسیار شایع است، استفاده از مبلمان کلاسیک و استیل در یک فضای مدرن است. به این شکل می پنداریم که فضا را علاوه بر مدرن، لوکس هم نموده ایم! این یک اشتباه تکنیکی است. اگر به دنبال داشتن یک فضای مدرن هستیم، باید از اصول آن نیز پیروی کنیم و جواب این سوال در بخش انتخاب مبلمان، مبلمان راحتی است.

طراحی منزل مسکونی مدرن

استفاده از چوب

چوب به عنوان یک متریال زنده و گرما بخش در علم طراحی و دکوراسیون داخلی شناخته می شود. استفاده از چوب بصورت دکوراتیو می تواند به شما برای ایجاد و خلق یک فضای گرم و دوست داشتنی کمک نماید. محصولات چوبی در ایران قیمت نسبتا بالایی دارند. از این رو استفاده از آنها بصورت دکوراتیو میسر است. و یا اینکه در قالب دکوراسیون و مبلمان فضا. بخاطر داشته باشیم چوب و محصولاتی که با آن ساخته می شوند، می توانند انرژی و گرما و در نهایت حس خوبی به منزل ما بدهند. بنابراین تا حد امکان و البته به شکلی مدرن، از چوب در فضا بهره ببرید.

طراحی منزل مسکونی مدرن

اکسسوری هایی به سبک مدرن

سایر اکسسوری هایی که در فضا استفاده می کنید، نظیر میز تلویزیون، اکسسوری هایی که در اتاق خواب مورد استفاده قرار می گیرند نظیر سرویس خواب و … باید مدرن باشند. اگر به عنوان طراح این مطلب را مطالعه می نمایید، به طور حتم می دانید منظور از مدرن بودن چیست اما اگر به عنوان یک کارفرما و کسی که قصد دارد منزل خود را طراحی مدرن کند در حال مطالعه ی متن هستید، به صورت خلاصه به شما می گوییم که در سبک مدرن، خطوط صاف هستند. به همین سادگی و با همین ویژگی می توانید کار مدرن را از غیر مدرن تشخیص دهید.

در این مطلب کوشیدیم به طور خلاصه در مورد طراحی منزل مسکونی مدرن صحبت کنیم و اصول اولیه کار را در اختیار شما قرار دهیم و البته در همه موارد، تمرکز بر روی طرحی بود که با سلیقه ایرانی همخوانی داشته باشد. به عبارت دیگر به تشریح "منزل مدرن ایرانی" پرداختیم. نمونه آپارتمانی که در این بخش مشاهده می نمایید، یک نمونه خوب برای تمام نکاتی است که ارائه گردیده است. در ادامه دعوت می کنیم سایر تصاویر این آپارتمان را مشاهده نمایید. فضایی نظیر نشیمن، آشپزخانه، اتاق خواب و سرویس بهداشتی.

طراحی منزل مسکونی مدرن طراحی منزل مسکونی مدرن طراحی منزل مسکونی مدرن طراحی منزل مسکونی مدرن طراحی منزل مسکونی مدرن طراحی منزل مسکونی مدرن طراحی منزل مسکونی مدرن طراحی منزل مسکونی مدرن طراحی منزل مسکونی مدرن طراحی منزل مسکونی مدرن طراحی منزل مسکونی مدرن طراحی منزل مسکونی مدرن طراحی منزل مسکونی مدرن

آنچه در این بخش بررسی شد، طراحی داخلی یک منزل مسکونی یا به عبارت صحیح تر، یک آپارتمان مسکونی بود. هدف ما از بررسی این نمونه موردی، این بود که با آنچه طراحی منزل مسکونی مدرن نامیده می شود و ایرانی ها نیز بدان علاقه نشان می دهند را معرفی نماییم. در این میان، نکاتی نظیر سبک و نحوه طراحی پلان، متریال هایی که بصورت شاخص مورد استفاده قرار می گیرند و همینطور سایر متریال های که مورد استفاده اند، مبلمان و دکوراسیونی که در چنین فضایی مورد استفاده قرار می گیرند و دیگر نکات، ارائه گردید. اگر در رابطه با این موضوع، پرسشی در ذهن دارید و یا ایده ای دیگری را صحیح می دانید، می توانید از طریق بخش زیر، نظرات خود را با ما و سایرین در میان بگذارید.

تحریریه خط معمار

منبع: ArchLine.ir – HomeAdore

تعداد بازدید: 2,036

2 دیدگاه‌

  1. آی تی گفت:

    فوق العاده عالی ممنون از مطالب خوبتون و سایت وزین خط معمار

  2. مهتاب گفت:

    ممنون بابت سایت خوبتون واقعا زیباست

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *