زندگینامه فرانک گهری (Frank O Gehry)

زندگینامه فرانک گهری،Frank O Gehry

فرانک گری در یک خانواده یهودی در تورنتو کانادا چشم به جهان گشود. نام اصلی او “افرایم اون گلدبرگ”  بوده است.
پسری خلاق که توسط مادر بزرگش پروبال و مورد تشویق قرار می گرفت. بیشتر هم به خاطر  ماکت شهرهای کوچک با خرده چوب و تکه های آهن و سیم های فلز قدیمی که آخر هر هفته در کارگاه کوچک پدر بزرگش می ساخت بود.در خانه خود پدر وی زیاد به کارهای او اهمیت نمی داد و او را  خیال پرداز و رویایی می خواند٬ اما مادرش به او ایمان داشت وهمین باعث پیشرفت و به شهرت رسیدن فرانک شد. در سال ۱۹۴۷ به کالیفرنیا رفت و در شرکتی برای حمل و نقل با ماشین(وانت) استخدام شد و در کنار کار به تحصیل در کالج Los Angeles City پرداخت. بعد از گذراندن دوره در کالج به دانشگاه Southern Califonia رفت و در رشته معماری مشغول به تحصیل شد. در سال ۱۹۵۴ فارغ التحصیل شد و برای مدتی از معماری کناره گرفت و به کارهای متفرقه مشغول شد٬ از جمله کار در ارتش آمریکا.برای مطالعه کامل این مقاله و پروژه های این معمار،با خط معمار همراه باشید.

زندگینامه فرانک گهری،Frank O Gehry

چندی بعد یک دوره یک ساله نقشه برداری شهری را در مدرسه فارغ التحصیلان هارواد گذراند. و دوباره به معماری برگشت و فعالیت های خود را در این حیطه از سر گرفت. فرانک در طول زندگی خود دو بار ازدواج کرده و از ازدواج اولی دو دختر و از ازدواح دوم دو پسر دارد. بزرگ شدن فرانک در کانادا باعث شد که او یک طرفدار پراپاقرص ورزش هاکی شود و در سال ۲۰۰۴ کاپ جام جهانی هاکی را او طراحی کرد. گهری در حال حاضر سیتیزن آمریکا و کاناداست و در سانتا مونیکا کالیفرنیا زندگی می کند.

زندگینامه فرانک گهری،Frank O Gehry

زندگی معماری:
در کارهای اولیه گری می‌توان تأثیراتی از معماران سوئیس و فرانسه به خصوص لو کوربوزیه مشاهده کرد. این تأثیرات را تا سال ۱۹۷۲ می‌توان در کارهای گری مانند استفاده از فرمهای هندسی ساده مشاهده کرد. به طور کلی در کارهای گری نوعی گرایش مجسمه سازانه را می‌توان مشاهده کرد چه در توسعه خانه همسرش ۱۹۸۷ تا موفق‌ترین کارش در سبک فولدینگ که موزه هنرهای معاصر بیلبائو است.

زندگینامه فرانک گهری،Frank O Gehry

او معتقد است:
من آثار هنرمندان را نگاه میکنم و هنر را به مثابه وسیله‌ای برای الهام خودم میپندارم و سعی میکنم تحت تأثیر هیچ فرهنگی نباشم در هر کارم روشهای جدید را جستجو میکنم. برای من قانون و قاعده محدود کننده وجود ندارد و اصولا مرزی بین درست و نادرست نمیدانم

زندگینامه فرانک گهری،Frank O Gehry

سبک هایی که گری در کارهایش استفاده کرده :

دیکانستراکشن 
                                      
 فولدینگ       
                 
  معماری پرش کیهانی

گری از پیشگامان عرصه معماری فولدینگ می‌باشد .ما به ازای علمی زبان معماری فولد، نظریات بحران و تداوم است. بحران یا فروپاشی در تبدیل سریع ازحالتی به حالت دیگر، مانند آب به یخ یا بخار، تجلی می‌کند. بحران یا به دو پاره شدن می‌انجامد یا به پیچیده شدن، در هم فرو رفتن و در هم تنیدن که مضمون معماری فولد است.
در این معماری که گویی در حال فرو ریختن و کج شدن است، ترتیب پلان، نما و مقطع با هم اشکال ابهام آمیزی همانند کریستالها میآفرینند.
این بازی را گری با در هم ریختن زبانهای مختلف معماری و ترکیب آنها آغاز کرده است. در بنای موزه ویترای او در وایمار آلمان، که در کارهای آیزنمن تأثیرگذاشت، اجزای معماری مکعبهای در هم تنیده و دفرمه و کج و کوژند. از همین رو بعضی معماری او را جانور گونه و کرم گونه نامیده‌اند. در کل می‌توان گفت معماری گری یک معماری شخصی و غیر تقلیدی است و بدون برنامه خاص و یک نوع عدم قطعیت در اکثریت پروژه‌های گری دیده می‌شود.
او علاوه بر کارهای ساختمانی به طراحی جواهرات٬ لوازم خانه(میز٬ مبل و …) و مجسمه سازی و همچنین طراحی بطری ودکا برای شرکت Wyborowa مشغول بوده و است.

زندگینامه فرانک گهری،Frank O Gehry

استودیو طراحی سفید

تحریریه خط معمار

تعداد بازدید: 5,211

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *